close
تبلیغات در اینترنت
زندگی نامه ایت الله سید محمدصادق روحانی
loading...

بوی سیب

بسم الله الرحمن الرحيممختصري از زندگينامه علمی حضرت آيت الله العظمى روحاني (مدظله ‏العالی) برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه کنید... ولادت حضرت آيت الله العظمى آقاى سيد محمد صادق حسينى روحانى(مد ظله العالى) مردى از تبار مرزبانان دين، فقيه اصولى، برج بلند مرجعيت و زعامت حوزه‌هاى علميه، صداى رساى آزادى و عدالتخواهى، مجاهد و مبارزه خستگى ناپذير در ماه شهادت جد غريبش آقا ابا عبدالله الحسين(ع) محرم الحرام سال ١٣٤٥ هـ ق، ۱۳۰۵ هـ.ش، تابستان ١۹۲۶ ميلادى در شهر ديرپاى علم و تمدن و انديشه و فرهنگ اسلامى -…

admin بازدید : 229 جمعه 19 آبان 1391 زمان : 22:29 نظرات ()

بسم الله الرحمن الرحيم
مختصري از زندگينامه علمی حضرت آيت الله العظمى روحاني (مدظله ‏العالی)

سایت استفتاءات آیت الله العظمی سیدصادق روحانی

برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ولادت

حضرت آيت الله العظمى آقاى سيد محمد صادق حسينى روحانى(مد ظله العالى) مردى از تبار مرزبانان دين، فقيه اصولى، برج بلند مرجعيت و زعامت حوزه‌هاى علميه، صداى رساى آزادى و عدالتخواهى، مجاهد و مبارزه خستگى ناپذير در ماه شهادت جد غريبش آقا ابا عبدالله الحسين(ع) محرم الحرام سال ١٣٤٥ هـ ق، ۱۳۰۵ هـ.ش، تابستان ١۹۲۶ ميلادى در شهر ديرپاى علم و تمدن و انديشه و فرهنگ اسلامى - قم - در خاندانى حسينى تبار، با پيشينهاى از علم و تقوى و فضيلت ديده به جهان گشود.

والدين

والدشان مرحوم حضرت آيت الله آقاى حاج ميرزا محمود روحانى(قدس سره) از مفاخر روحانيت و حوزه علميه قم است كه در سال ۱۳۰۷ (هـ.ق) در قم بدنيا آمد. در سال ۱۳۳۰(هـ.ق) وارد نجف اشرف شد و از محضر حضرات آيات عظام آسيد ابوالحسن اصفهانى(ره) و ميرزاى نائينى(ره) بهرهها برد. مدتى در مشهد مقدس از شاگردان مرحوم آيت الله العظمى حاج آقا حسين طباطبايى قمى(ره) بود. بعد از آن به حوزه علميه قم آمدند. با تلاش، كوشش و پايمرديهاى ايشان، حضرت آيت الله العظمى حاج شيخ عبدالكريم حائرى(ره) به قم آمدند و تدريس علوم حوزوى را شروع كردند. ايشان از شاگردان خاص و مخصوص و مورد عنايت آيت الله حائرى بودند.

اين عالم متقى و زاهدِ متعبدِ با نفوذ، ساليان سال بعد از فوت پدر بزرگوارشان مرحوم آيت الله العظمى آقاى آسيد صادق روحانى(ره) در مسجد آقا ضمن اقامه نماز جماعت، پاسخگوى مسائل شرعى و گره گشاى مشكلات مردم بودند. از اقدامات ايشان مىتوان به همكارى با آيت اللهكاشانى در قضيه ملى شدن نفت، مبارزه جدى با رضاخان در مورد كشفحجاب و دين‌زدايى از مملكت، دعوت و تلاش براى ورود آيت الله العظمى حايرى به قم، زمينه سازى براى تدريس ايشان و همكارى، همفكرى و يارى جهت تأسيس حوزه علميه قم و... را نام برد.

اين مجتهدِ عابد در 18 شعبان 1381 (هـ.ق) بعد از يك بيمارى طولانى وفات يافت. با پخش خبر فوت اين مرد بزرگ، شهرستان قم متلاطم، بازار، درسها و اداره جات تعطيل گرديد. در تشييع جنازه بسيار باشكوه ايشان، علاوه بر حضور تمامى مراجع تقليد، بزرگان و مدرسين حوزه، طلاب، بازاريان، كسبه و اداره جات با افراشتن پرچم عزا به صورت هيأتهاى سينهزنى و زنجير زنى شركت كردند و پس از اقامه نماز ميت توسط فرزند برومندشان حضرت آيت الله العظمى آقاى سيد محمد صادق روحانى(دامظله)، در مسجد بالاى سر حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شدند. والده شان از سادات حسنى و فرزند آيت الله آقاى حاج سيد احمد طباطبايى قمى(ره) است كه ايشان ساليان متمادى در صحن حضرت معصومه(س) اقامه نماز جماعت داشتند.

تحصيلات

حضرت آيت الله دروس پايه ادبيات عرب را در قم نزد پدر بزرگوارشان فرا گرفتند. سپس در سال 1355 (هـ.ق) در سن 10 سالگى به همراه برادر بزرگترشان براى استفاده از اساتيد بزرگ و نام آور حوزه علميه كهنِ نجفاشرف، رنج و مشكلات هجرت از قم به نجف را پذيرا شدند!! به دليل هوش و استعداد فوق العاده و حيرت برانگيزشان دوره چند ساله دروس «سطح» را در مدت يكسال به اتمام رساندند و به امتحان و توصيه آيت الله العظمى خويى در سن 11 سالگى وارد درس خارج فقه و اصول شدند. ورود يك نوجوان11 ساله به درس خارج فقه و اصول، آن هم همدوش طلاب با سابقه وبزرگسال حوزه علميه كهنِ نجف، براى همگان حيرت آور و شوق آفرين بود.

آيت الله زاده ميلانى نقل مىكند كه: آيت الله العظمى خويى به پدرم آيت اللهالعظمى ميلانى فرمودند: افتخار مىكنم به حوزهاى كه در آن نوجوان يازده ساله در كنار شاگردان بزرگسال و علماى بزرگ و همراه با آنان «مكاسب» را مىخواند ومطالب مكاسب را بهتر از ديگران مىفهمد و تحليل مىكند. علاقمندان به علوم اسلامى و حوزوى مىدانند كه كتاب ارزشمند مكاسب از تأليفات مرحوم شيخ انصارى است كه در حوزههاى علميه تدريس مىشود و يكى از كتابهاى مهم و سنگين حوزوى است كه فهميدن و درك مطالب آن نياز به شاگردان با كفايت و پر استعداد دارد.

اساتيد

معظمله به دليل علاقه و پشتكار فراوانشان هر روز در چندين درس مراجع و بزرگان حوزه علميه كه جهان اسلام و عالم تشيع به وجودشان افتخارمىكند، شركت مىكردند. عمده اساتيد ايشان عبارتند از:

١. حضرت آيت الله العظمى آقاى حاج شيخ كاظم شيرازى(قدس سره) (1290 -1367)

٢. حضرت آيت الله العظمى آقاى حاج شيخ محمد حسين اصفهانى معروف بهكمپانى (قدس سره) (ت 1361)

٣. حضرت آيت الله العظمى آقاى حاج شيخ محمد على كاظمينى(قدس سره)

٤. حضرت آيت الله العظمى آقاى حاج سيد ابوالحسن اصفهانى(قدس سره) (1284 - 1365)

٥. حضرت آيت الله العظمى آقاى حاج شيخ محمدرضا آل ياسين(قدس سره)

٦. حضرت آيت الله العظمى آقاى حاج سيد ابوالقاسم خويى(قدس سره) (1317 - 1413)

٧. حضرت آيت الله العظمى آقاى سيد محمد حسين طباطبايى بروجردى (قدس سره) (1292 - 1380)

آيت الله العظمى روحانى از وجود تمامى اساتيد نامآور خود استفاده نمودند و خود را هميشه مديون محبتها و الطاف خالصانه آن بزرگواران (رضوان اللهتعالى عليهم) مىدانند. اما در اين ميان نقش آيت الله خويى برجستهتر و قابلتوجهتر است. پرورش روح اجتهاد و تكوين فقهى و علمى ايشان، مرهون 15 سال شركت در دروس خصوصى و عمومى آيت الله العظمى خويى مىباشد. هوش، پشتكار و استعداد معظم له، ايشان را مورد علاقه و توجهخاص اساتيد و مراجع، بخصوص مورد عنايت خاصه آيت الله خويى قرارداده بود. آيت الله العظمى خويى(ره) در آن زمان، به اتفاق رأى اغلبعلماء، بزرگان و كارشناسان فقه و اجتهاد ؛ يك فقيه بىنظير بودند كه در اغلب علوم حوزوى نظير فقه، اصول، كلام، تفسير، رجال، فلسفه؛ مجتهد وصاحب نظر بودند و آثار منتشره ايشان گواه اين مدعاست.

در دروس عمومى آيت الله خويى صدها طلبه شركت مىكردند كه امتيازآيت الله العظمى خويى در شناخت و كشف استعدادهاى طلاب تيزهوش وبسيار موفق بود و سعى فراوان مىكردند تا آن طلبه را زير نظر گرفته و با ايجاد ارتباط بيشتر با او؛ بتوانند در تربيت آن طلبه كوشا نقش بيشترى را ايفا كنند.

با ورود آيت الله روحانى در دوران نوجوانى به نجف اشرف و شركت در دروس آيت الله العظمى خويى؛ حوزه علمیه كهنِ نجف اشرف شاهد حضور يك نابغه با درك و استعداد شگرفى بود كه چهرهاش نشان از مقام آيت اللهىمىداد.

اين نوجوان نابغه بايد در دروس سنگين فقه اصول شركت كند، دروسمختلف را نوشته و آنها را در منزل پاكنويس كند، با دوستان همدورهتحصيلش مباحثه كند و پيش مطالعه براى درسهاى فردا را هم انجام دهد.اين مطالعات سنگين آنهم در غربت و با كمترين امكانات موجود؛ در شبانهروز 16 ساعت وقت ايشان را مىگرفت. علاوه بر آن، رسيدگى به كارهاىشخصى از قبيل: تهيه مايحتاج زندگى و تحمل فشارهاى اقتصادى نيز با خودشان بود. معظمله اغلب دورانى را كه در نجف اشرف بودند با وضع بسيار سخت و طاقت فرساى اقتصادى مواجه بودند و اغلب، زندگيشان با قرض گرفتن از مغازه داران محل سپرى مىشد. و اين بزرگترين رمز و سرمايهگذارى براى تحصيل و عشق و علاقه به آموختن دانش علوم اسلامى است.

تدريس

معظم له تدريس دورههاى مختلف علوم اسلامى را در همان ايام نوجوانىدر صحن حرم مطهر حضرت اميرالمؤمنين على (ع) در نجف اشرف آغازكردند. تقرير دروس حوزه توسط اين نوجوان براى طلاب بزرگسال وميانسال، براى همگان حيرت آور و قابل تقدير بود.

آيت الله العظمى روحانى پس از مدت كوتاهى كه در دروس آيت الله العظمىخويى (ره) شركت كردند، با تقرير دروس اصول و فقه استاد؛ آنان را براىعدهاى از طلاب و علاقمندان به دروس حوزوى، تدريس مىكردند. ديرىنپائيد كه چونان خورشيدى در نجف اشرف درخشيدند و به سان درختى پربرگ و بار، برآمدند و در سايهشان خيل مشتاقان را آرامش مىبخشيدند.

به همين دليل بود كه ارتباط آيت الله خويى روز به روز با معظمله بيشترمىشد. با اينكه اغلب آيت الله العظمى خويى در جلسه تدريسشان به كسىاجازه طرح اشكال نمىدادند به آيت الله العظمى روحانى در ميان عده اي از شاگردان مىفرمودند: چرا در مباحثهها اشكال نمىكنى. من از شما مىخواهماشكال و ايرادهايى كه به نظرتان مىرسد را مطرح كنيد .«و اين نشان از نبوغفكرى و شايستگى ويژه آيت الله العظمى روحانى دارد.

ارتباط تنگاتنگ استاد و شاگرد تا آنجا ادامه يافت كه زيادى از شبهاىتعطيلى آن مرجع فقيد (ره) به حجره آيت الله العظمى روحانى مىآمدند وساعتهاى مديدى به بحث و بررسى مسائل علوم اسلامى مىپرداختند و درانتها معظم له، استاد را تا درب منزلشان همراهى مىكردند.

حضرت آيت الله العظمى خويى در سال 1360 (هـ. ق) هنگامى كه آيت اللهالعظمى روحانى فقط 15 سال بيشتر نداشتند، طى نامهاى بسيار مهم، عظمتعلمى، قدرت و استنباط قوى، هوش و ذكاوت اين نابغه بزرگ را تأييد و ستودند (متن كامل نامه كه به دست خط مبارك آيت الله العظمى خويى مىباشد درسايت اينترنت آيت اللهالعظمى روحانى و در كتابهاى زندگينامه كه به زبان عربى و فارسى در لبنان به چاپ رسيده است، موجود است). معظمله به تأييد و مكتوب مهم مراجع و اساتيد بزرگوارشان در سن 14 سالگى به درجه اجتهاد نائل آمدند.

ايشان در اواخر سال 1329 (هـ. ش) وارد قم شدند و در اوايل سال 1330(هـ. ش) به تدريس دروس خارج فقه و اصول در صحن مطهر حضرتمعصومه (س) پرداختند. بيش از نيم قرن است كه ايشان به تدريس علوم آلمحمد (ص) و تربيت هزاران طلبه فاضل و تشنگان دانش ائمه اطهار مىپردازند. اغلب شاگردان، پرورش يافتگان و حلقه نشينان منبر تدريسشان؛از مدرسين نام آور، فضلا و دانشمندان حوزه و عدهاى در مسير مرجعيت قرار دارند.

ايشان به هنگام تدريس، متين و گويا سخن مىگويند. به دليل وسعتاحاطهشان بر موضوعات علمى، از پرداختن به زوايد پرهيز مىكنند. درسايشان فشردهاى از آراء و مبانى بزرگان و فقيهان نامى به همراه نظرياتخودشان است كه با بحث و استدلال، بر رد يا قبول آن مبانى مىپردازند. درجلسات تدريسشان به مبارزه با جمود، يكسونگرى، احتياط زدگى، تقليد وپيروى كوركورانه از بزرگان مىپردازند، زيرا معتقدند كه تقليد و تعصب و غير منطقى روى اقوال بزرگان و مبارزه با هر نظر نو، توان علمى را از حوزه مىگيرد. از اين رو معظم له با حفظ احترام بزرگان و تأكيد بر اين امر، با نظراتآنها نقادانه برخورد مىكنند. نظريات جديد و نو، ابتكار در مبانى، خروج از آراء پيشينيان و ژرف نگرى در تدريس ايشان موج مىزند.

هر چند ايشان به عنوان يك مرجع و فقيه نو انديش شهرت دارند اما هيچگاه حكم الله را به نام مصلحت يا نوانديشى زير پا نمىگذارند. فقيهنوانديشى كه هيچگاه به انكار سنت و حذف باورهاى دينى نمىپردازد.

تأليفات

معظمله از ابتداى زندگى علمى خويش در راستاى نشر معارف اهل بيت وگسترش دانش اسلام، هرگز آرام نگرفتند. زمانى بر مسند تدريس مى نشينند و به تربيت و پرورش هزاران دانشمند فاضل و فرزانه مى پردازند و زمانى ديگر دست به قلم مى شوند و به تأليف كتب ماندگار اسلامى مى پردازند.

ايشان به محض ورود به حوزه علميه قم و احساس نياز جامعه حوزوى واسلامى، همزمان با تدريس درس خارج فقه و اصول در سنين جوانى، دست به تأليف دايرة المعارف فقه اسلامى مى زنند. كتابى ماندگار كه بزرگان واساتيد نام آورِ خبره حوزه، مراجع بزرگ تقليد و مدرسين، سر تعظيم وتمجيد در برابرش فرو مى آورند.

حضرت آيت الله العظمى بروجردى(ره) دوبار كتاب فقه الصادق را همراه خود به جلسه تدريسشان مىبرند و به عنوان سند از آن نقل قول و به آن استناد مى كنند.

حضرت آيت الله العظمى خويى(ره) طى نامه اي مرقوم فرمودند كه: من كتاب فقه الصادق را شخصا براى آيت الله كاشف الغطاء بردم و گفتم: ببينید من چه خدمت بزرگى به عالم اسلام و فقاهت نموده ام و چنين عالم محققى را تربيت كرده ام.

رييس دانشگاه الازهر (مهمترين و عالىترين مركز علمى اهل تسنن) نيز طىنامهاى كتاب عظيم فقه الصادق را مىستايد.

اين كتاب ساليان سال است كه يكى از رساترين، معتبرترين و مهمترين منبع تدريس فقه و اصول تشيع است. يكى از دلايل مرجعيت و اعمليت ايشان، ناشى از اين تأليفات بخصوص كتاب گرانسنگ فقه الصادق است.

1- فقه الصادق(به زبان عربى): دايرة المعارف كامل فقه تشيع. اين كتاب عظيم و بزرگ كه به عنوان يك منبع مرجع شناخته شده است در 26 جلد بارها در داخل و خارج كشور به چاپ رسيده است. چاپ جديد آن نیز در 41 جلد (با ذکر منابع و مصادر) به چاپ رسیده است.

از تأليف كتاب عظيم جواهر الكلام كه شامل تمامى ابواب فقه مى باشد نزديك به 200 سال مى گذرد و كتاب فقه الصادق كه به اعتقاد بعضى از مراجع و بزرگان خبره حوزه، از«جواهر الكلام» رساتر و كاملتر است؛ اولين و كاملترين دايرة المعارف تمام ابواب فقه در دو سده اخير است. اين كتاب كه در سنين جوانى معظم له به رشته تحرير درآمده، مورد عنايت خاصه تمامى مراجع تقليد و بزرگان حوزههاى علميه است. اين كتاب در ميان علماء عامه (اهل تسنن نيز شناخته شده و مورد استناد است. كتاب «فقه الصادق» در دانشگاههاى معروف غرب (بخش مطالعات اسلامشناسى) يكى از منابع مورد قبول و قابل استناد است.

2- زبدة الاصول (به زبان عربى): دوره كامل علم اصول فقه كه به صورت بحث استدلالى ارائه گرديده است. اين كتاب در 6 جلد مىباشد.

3- منهاج الفقاهه (به زبان عربى): در 6 جلد مىباشد كه حاشيه اى است بر«مكاسب» شيخ انصارى(ره) كه به شيوه اي نو و ابتكارى تمامى موارد ارائه شده را بحث و بررسى كردهاند.

4- المسائل المستحدثه (به زبان عربى): حضرت آيت الله مبتكر مسائل مستحدثه و ارائه مسائل جديد با ذكر مسايل فقهى، روايى هستند. اين كتابكه بارها وبارها در خارج و داخل كشور به چاپ رسيده است شامل ارائهمسائل جديد، نو و مورد ابتلاى جامعه با ذكر دلايل و مستندات فقهى،روايى و قرآنى مى باشد.

5- تعليق بر منهاج الصالحين در 3 جلد (به زبان عربى)

6- تعليق بر عروة الوثقى در 2 جلد (به زبان عربى)

7- تعليق بر وسيله النجاة (به زبان عربى)

8- رساله در لباس مشكوك (به زبان عربى)

9- رساله در قاعده لاضرر (به زبان عربى)

10- الجبر و الاختيار (به زبان عربى)

11- رساله در قرعه (به زبان عربى)

12- مناسك الحج (به زبان عربى)

13- المسائل المنتخبه (به زبان عربى)

14- رساله در فروع العلم الاجمالى (به زبان عربى)

15- الاجتهاد و التقليد (به زبان عربى)

16- القواعد الثلاثه (به زبان عربى)

17- اللقاء الخاص(به زبان عربى) مربوط به «سايت يا حسين»

18- رساله توضيح المسائل (به زبان فارسى و اردو)

19- تحقيقى در مورد جبر و اختيار (به زبان فارسى)

20- نظام حكومت در اسلام (به زبان فارسى و تركى و اردو)

21- مناسك حج (به زبان فارسى)

22- منتخب احكام (به زبان فارسى)

23- استفتائات قوه قضائيه و مؤسسه حقوقى وكلاى بين الملل (به زبان فارسى)

24- احكام فقهى مسائل روز (به زبان فارسى)

25- استفتائات (پرسش و پاسخهاى مسائل شرعى) (به زبان فارسى): كه تاكنون در 5 جلد به صورت سؤال و جواب ارائه شده است و به زودی 2 جلد دیگر آن منتشر می شود.

26- مجموع استفتائات عربی که به زودی در 6 جلد منتشر می شود.

27 ـ السیدة الزهراء بین الفضائل والظلامات (عربی)

28 ـ فضائل و مصائب حضرت زهرا(س) (فارسی)

29 ـ «شرح مناسک الحج والعمرۀ» (به زبان عربی)

مرجعيت

بعد از تشريف فرمايى ايشان از حوزه علميه نجف اشرف و شروع به تدريس درس خارج فقه و اصول و با توجه به نگارش كتاب عظيم فقه الصادق بعد از فوت آيت الله العظمى بروجردى (ره) به پيشنهاد علماء، فضلاء و مدرسين نام آور، رساله عمليه ايشان منتشر شد. طبق آنچه در كتابخانه ملى ايران موجود است، والين چاپ رساله توضيح المسائل ايشان مربوط به سال 1340(هـ. ش) مى باشد.

منبع:وبسایت ایت الله محمدصادق روحانی 

درباره زندگی نامه ها ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • هیئت چهارده معصوم
  • مداحان
  • موزیک های محرمی
  • مقالات
  • پخش انلاین
  • گالری تصاویر
  • ادعیه
  • اس ام اس ها
  • BSدیزاین
  • بانک کد مذهبی
  • نرم افزار های مذهبی
  • دانلود صوت قران کریم
  • سخنرانی
  • کلام جاودان
  • اخبار
  • آرشیو
  • 1393
  • 1391
  • نظرسنجی
    نظر شما راجع قالب سایت چیست؟





    مداحی

    هلالی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 306
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 41
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 1,346
  • بازدید سال : 4,789
  • بازدید کلی : 398,308
  • کدهای اختصاصی